ترون (‏Tron) و ارز دیجیتال ترون‌ایکس (TRX)

پیش از آشنایی با ارز دیجیتال ترون‌ایکس (TRX) ابتدا باید با پلتفرم ترون (Tron) آشنا شویم. درواقع ترون‌ایکس ارز دیجیتالی‌ است که بر روی بستر پلتفرم ترون طراحی شده است.

ترون چیست؟

 ترون (Tron) نوعی سیستم سرگرمی غیرمتمرکز و پلتفرمی برای تولید و اشتراک‌گذاری محتوا است. درواقع می‌توان Tron را نسل بعدی شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفت. این سیستم با استفاده از فنّاوری بلاک چین و شبکه همتا به همتا (Peer to Peer) کار می‌کند. سیستم ترون به‌تمامی کاربران امکان انتشار، ذخیره‌سازی و مالکیت دیتا و محتوا را به‌صورت کاملاً رایگان، غیرمتمرکز و خودکار می‌دهد.

ادعای تیم ترون این است که این شبکه مقیاس‌پذیر، دارای توان اجرایی بالایی است و می‌تواند طیف وسیعی از برنامه‌های غیرمتمرکز را پشتیبانی کند. این شبکه ادعا دارد که ظرفیت انجام ۲۰۰۰ تراکنش بر ثانیه را دارد ضمن اینکه کارمزدش نزدیک به صفر است؛ ترون امیدوار است بتواند سیستمی بسازد که قابل‌دسترس برای همگان بوده و همه بتوانند در تمام نقاط دنیا تمامی نیازهای خود را از طریق اینترنت به‌صورت غیرمتمرکز و بدون واسطه انجام دهند.

ارز دیجیتال ترون‌ایکس TRX چست؟

ارز دیجیتال ترون‌ایکس یا TRX ارز دیجیتال تولیدشده در شبکه ترون است. در حقیقت TRX یک نوع ارز رمزگذاری‌شده (همانند بیت‌کوین) است که در مبادلات مالی پلتفرم ترون استفاده می‌شود. این ارز دیجیتال در حال حاضر جزء ۱۰ ارز دیجیتال برتر در دنیا قرار گرفته است. قیمت واحد ارزان آن به نسبت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال و همچنین سرعت بالای تراکنش در آن درکنار کارمزد پایین باعث شده تا ترونیکس جذابیت فوق‌العاده‌ای برای نگهداری و سرمایه‌گذاری بلندمدت پیدا کند.

 ترون‌اکیس TRX، برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال معروف، قابلیت استخراج ندارد و تائید تراکنش‌ها در آن با استفاده از مکانیزم اجماع ۲ لایه TPoS تلفیقی از اثبات سهام نمایندگی شده یا  DPoS که در نسخه ۴ ترون توسعه یافته است، صورت می‌پذیرد. تعداد کل کوین‌های TRX نیز، حدود ۱۰۰ میلیارد واحد است که در حال حاضر نزدیک به ۷۰% از آن در گردش است. پیش‌بینی می‌شود که در سال میلادی جاری ۲۰۲۰، تمام ۱۰۰ میلیارد واحد ترون تولید شده باشند و پس از آن، با یک نرخ تورم سالانه، هر سال به تعداد کوین‌ها افزوده شود.

تاریخچه ارز دیجیتال ترون

در ابتدا ترون به‌صورت یک توکن بر روی شبکه اتریوم در سال ۲۰۰۷ میلادی شکل گرفت. مدیر جوان این پروژه، آقای جاستین سان نام دارد که متولد ۱۹۹۰ میلادی است و اهل کشور چین است، بعد از پیدایش توکن ترون این ارز موفق شد در اولین برنامه دعوت برای سرمایه‌گذاری، مبلغ هفتاد میلیون دلار آمریکا سرمایه جذب کند که در نوع خود بی‌نظیر است. پس از جذب سرمایه موفق و رفع اشکالات سیستم ارز ترون در تاریخ ۲۵ ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی روی شبکه بلاک ‌چین مستقل خودش قرار گرفت و تا به امروز توانسته است با قدرت به کار خودش ادامه دهد و به‌عنوان یکی از ارزهای آینده‌دار و موفق به حساب بیاید.

ساختار ترون

ترون از یک ساختار ۳ لایه‌ تشکیل ‌شده که شامل لایه ذخیره‌سازی، لایه هسته و لایه برنامه‌ها می‌شود.

  • لایه ذخیره‌سازی

لایه ذخیره‌سازی ترون دارای یک پروتکل ذخیره‌سازی توزیع‌شده است که خودش نیز به دو بخش ذخیره‌سازی بلوک و ذخیره‌سازی وضعیت تقسیم می‌شود. این لایه اطلاعات خود را از پایگاه داده‌های ترون می‌گیرد و به‌منظور انجام پردازش سریع‌تر و به‌روزرسانی‌های راحت‌تر طراحی شده است.

  • لایه هسته

در لایه هسته چندین ماژول ازجمله ماژول‌های قراردادهای هوشمند، مدیریت حساب و توافق جمعی وجود دارند. ماشین مجازی ترون نیز در همین لایه با هدف اجرای قراردادهای هوشمند، راه‌اندازی شده است.

  • لایه برنامه‌ها

توسعه‌دهندگان می‌توانند برای ایجاد اپلیکشین‌های غیرمتمرکز متنوع و همچنین کیف‌پول‌های سفارشی از رابط کاربری ترون استفاده کنند.

مزیت‌های استفاده از پلتفرم ترون

  • در ترون واسطه‌ها حذف می‌شوند، هزینه‌های جانبی و ترافیک وب‌سایت‌ها کاهش می‌یابد.

در بلاک چین ترون، محتوا از طریق فنّاوری P2P به اشتراک گذاشته می‌شود و این امر باعث حذف واسطه‌های مختلف نظیر گوگل‌پلی، نتفلیکس و آمازون بین محتوا‌نویسان و کاربران می‌شود درنتیجه محتوانویسان قادر خواهند بود محتوای خود را مدیریت کنند و از بار هزینه‌های تحمیل‌شده از سوی شرکت‌های واسطه خلاص شوند. علاوه‌بر‌این، به ‌دلیل حذف واسطه، ترافیک وب‌سایت‌ها نیز کاهش می‌یابد.

  • هویت خالقان محتوا محفوظ خواهد بود.

به دلیل استفاده از فناوری بلاک چین مالکیت اثر قابل سرقت نیست و هر زمان کاربری اطلاعاتی را منتشر می‌کند برای همیشه به‌عنوان صاحب اصلی آن محتوا محسوب می‌ِشود و از تمامی منافع آن محتوا برخوردار خواهد شد.

  • با تولید محتوا در پلتفرم ترون می‌توانید کسب درآمد کنید.

مزیت استفاده از پلتفرم ترون این است که برخلاف شبکه‌های اجتماعی سنتی همانند فیسبوک که در آن‌ها از محتوای تولیدی کاربران برای کسب منافع خود شبکه استفاده می‌شود، در با تولید و اشتراک محتوا در پلتفرم تروناین پلتفرم شما پاداش می‌گیرید.

  • ترون، یادگیری و استفاده از بلاک چین را برای شما تسهیل می‌کند.

برای یکی از موانع در برابر گسترش فناوری بلاک چین، دشواری یادگیری کار با آن برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان است. ترون قصد دارد این فرآیند را ساده‌تر ساخته و امکان غیرمتمرکزسازی پلتفرم‌های کنونی و ایجاد نرم‌افزارهای توزیع‌شده را آسان‌تر کند. نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (DAPP) زیادی برای اجرایی شدن بر روی شبکه ترون طراحی شده‌اند که می‌توانند از ساختار مستقیم و همتا به همتای این شبکه استفاده کنند. به‌این‌ترتیب،‌ نیاز به واسطه از بین خواهد رفت.

نقشه راه پلتفرم ترون (Tron)

پروژه ترون نقشه راه شش‌ساله‌ای ارائه داده است که در ادامه بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

  • پروژه Exodus (اوت ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸): اکسودوس پروژه توزیع محتوا در پلتفرم ترون است. اکسودوس بستر نرم‌افزاری مناسب و رایگان برای توزیع همتا به همتا و ذخیره‌سازی محتوا می‌باشد. این پلفترم به مصرف‌کنندگان ابزاری ارائه می‌دهد تا بتوانند به‌وسیله آن امکان ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌ها را داشته باشند و این داده‌ها را در اختیار کاربران ترون قرار دهند.
  • پروژه  Odyssey (ژانویه ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰): تمرکز این پروژه بر انگیزه‌های اقتصادی و توانمندسازی محتوا جهت تشویق به ایجاد محتوا بر روی سیستم ترون است.
  • پروژه Great Voyage (ژوئیه ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۱): هدف این مرحله ارتقای قابلیت ایجاد توکن‌های شخصی و پیاده‌سازی ICO مربوط به آن به‌منظور تولید محتوای بیشتر است. درواقع می‌توان این مرحله را مرحله توسعه توکن ترون نامید که به توسعه‌‌دهندگان محتوا این امکان را می‌‌دهد تا سکه‌های خود را که بر روی پلتفرم معاملاتی قابل ‌استفاده می‌باشند، صادر کنند.
  • پروژه Apollo (اوت ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۳): ساخت پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز برای توکن‌ها.
  • پروژه Star Trek (آوریل ۲۰۲۳ تا سپتامبر ۲۰۲۵): ایجاد یک پلتفرم بازی غیرمتمرکز برای کاربران جهت ایجاد بازی‌های شخصی.
    پروژهStar Trek : یک شرط‌بندی غیرمتمرکز و پلتفرم پیش‌بینی بازاری می‌باشد که به هرکسی امکان ارائه محتوا بر روی این سیستم را می‌دهد.
  • پروژهEternity (سپتامبر ۲۰۲۵ تا سپتامبر ۲۰۲۷): آخرین مرحله‌ای است که تا سال ۲۰۲۷ اجرایی خواهد شد. در این مرحله، توسعه‌دهندگان نه‌تنها می‌توانند بازی‌هایی را که ایجاد کرده‌اند بر روی ترون صادر کنند، بلکه می‌توانند به‌دنبال سرمایه‌گذارانی جهت تأمین بودجه ایده‌های خود بر روی پلتفرم باشند.

کیف پول ترون

ارز دیجیتال ترون‌ایکس هم‌اکنون روی شبکه اصلی فعالیت می‌کند، بنابراین نمی‌توان از کیف پول ارزهای دیجیتال دیگر برای ذخیره ترون استفاده کرد. وب‌سایت رسمی ترون چندین کیف پول برای ذخیره TRX معرفی کرده است که ما در اینجا به سه نوع از معتبرترین آن‌ها می‌پردازیم البته باید یادآور شویم کیف پول‌های سخت‌افزاری بهترین گزینه برای ذخیره ترون هستند اما باید این کیف‌ها را خریداری کرد. ما در اینجا کیف پول‌هایی که نرم‌افزار رایگان دارند و قابل دانلود هستند را معرفی می‌کنیم:

  •  کیف پول ترون لینک (Tron link) موبایل و کروم:

همان‌طور که مشخص است این کیف پول را می‌توان بر روی گوشی موبایل (سیستم اندروید و ios) نصب کرد و همچنین می‌توان با دانلود افزونه این کیف پول، روی مرورگر کروم نصب کرد.

  • کیف پول اتمیک والت (Atomik Wallet) دسکتاپ و موبایل:

این کیف پول که برای ذخیره ترون بسیار امن و معتبر است از چندین ارز دیجیتال و توکن مختلف هم پشتیبانی می‌کند؛ این نرم‌افزار را می‌توانید روی موبایل یا کامپیوتر شخصی‌تان استفاده کنید.

  •  کیف پول تراست والت (Trust Wallet):

این کیف پول به شرکت باینس تعلق دارد و با اطمینان می‌تواند از دارایی‌هایی شما حفاظت کند. این کیف پول علاوه بر ترون، از بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و چندین کوین دیگر پشتیبانی می‌کند و بر روی سیستم‌عامل موبایل (اندروید و ios) قابل نصب است. برخی کیف پول‌ها مانند Bit pie و cobo رسماً توسط ترون پذیرفته شده‌اند و همکاری خوبی را با این ارز تنظیم کرده‌اند.

کسب درآمد از کیف پول ارز دیجیتال ترون‌ایکس TRX

کیف پول ترون در حال حاضر یک فناوری شگفت‌انگیز است که هنوز در مراحل ابتدایی است و به کمک برنامه‌های مختلف تحت وب، امکان کسب درآمد از آن وجود دارد ازجمله:

  • سایت Tronbet: یک سایت قمار است و برنده شدن در آن واقعات ساده نیست.
  • سایت BitTorrent: به‌وسیله این برنامه می‌توان محتوا را توزیع کرد و برای این همکاری هزینه دریافت نمود. چگونگی عملکرد جوایز در این برنامه شگفت‌انگیز است.
  • بازی کهکشانی IGG: در این بازی، بازیکنان طی مراحل بازی وقتی‌که به اهداف خاصی می‌رسند و برنده می‌شوند جایزه می‌گیرند.
  • رأی‌دادن Voting: توکن‌هایی هستند که با رأی‌دادن به آن‌ها، فقط با فریز‌کردن ترون و به‌دست‌آوردن ترون به شما پاداش تعلق می‌گیرد.

آیا ترون پلتفرم امنی برای سرمایه‌گذاری است؟

شهرت پلتفرم ترون از نظر امنیت تاکنون بسیار خوب بوده است. به نظر می‌رسد درست مانند هر دارایی دیجیتالی دیگر، ارز دیجیتال ترون می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد و امنیت آن نقض شود. این خطری است که شما باید در عصر دیجیتالی از آن آگاه باشید و با آگاهی از روش‌های ارتقای امنیت از ا سرمایه خود محافظت کنید. شما می‌توانید با استفاده از یک کیف پول سخت‌افزاری، تکنیک‌های اساسی امنیتی مانند امنیت کلیدهای خصوصی خود را به‌ کار بگیرید. چنین تکنیکی توانایی شما در محافظت از دارایی‌هایتان را افزایش می‌دهد.

مقایسه ترون و اتریوم

۱- سرعت انجام تراکنش‌ها در ترون بسیار بیشتر از اتریوم است. به‌طوری که ترون در هر ثانیه قادر است ۲۰۰۰ تراکنش را مدیریت کند ولی اتریوم تنها قادر به انجام ۲۰ تراکنش در ثانیه است. حداکثر ظرفیت یا حداکثر تعداد تراکنش‌هایی است که در هر ثانیه ثبت می‌شود. این مؤلفه برای بررسی پتانسیل یک شبکه بلاک چینی مؤلفه مهمی به حساب می‌آید. اگر قرار است اتریوم به اینترنت غیرمتمرکز جدید دنیا تبدیل شود، باید بتواند میلیون‌ها یا حتی میلیاردها کاربر و تراکنش را به صورت روزانه مدیریت کند.    هر چند برخی مدافعان اتریوم این نقد را وارد نمی‌دانند. آن‌ها معتقد هستند سرعت تراکنش یک پلتفرم عامل مؤثری برای تعیین میران موفقیت آن نیست. به‌طوری‌که سرعت انجام تراکنش‌ها در بیت‌کوین تنها ۷ تراکنش در ثانیه است. بااین‌حال بیت‌کوین بیش از یک دهه است رتبه اول کریپتوکارنسی‌ها را به خود اختصاص داده است و ارزش آن بیش از ۵۰ درصد کل بازار رمز ارزهاست.

دلیل بالاتربودن سرعت تراکنش‌های ترو نسبت به اتریوم چیست؟

عمده تفاوت ترون با اتریوم این است که این پلتفرم از مکانیزم اجماع متفاوتی برای افزودن و تائید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. در ترون به جای اثبات کار اتریوم یا بیت کوین که در آن ماینرها بلاک‌های شبکه را می‌سازند، از چیزی تحت عنوان اثبات سهام محول شده (Delegated Proof-of-Stake) استفاده می‌شود که در آن ۲۷ ابرنماینده بلاک‌ها را برای شبکه تولید می‌کنند. این مکانیزم اجماع به ترون اجازه می‌دهد نسبت به اتریوم با سرعت بیشتری تراکنش‌ها را انجام دهد.

۲- تعداد نودهای موجود در شبکه اتریوم به مراتب‌ بیشتر است. Nodeها کامپیوترهایی هستند که شبکه‌های بلاک چینی را سرپا نگه می‌دارند. هدف اصلی نودها این است که یک نسخه از تاریخچه شبکه را در اختیار داشته و صحت آن را تایید کنند. هر نود در حالت عادی یک کامپیوتر تنها در یک شبکه همتا به همتا است که در آن تمام کامپیوترها دسترسی و حقوق یکسان دارند و مستقیماً با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به طور کلی، هر چه تعداد نودهای موجود در شبکه بیشتر باشد، شبکه غیرمتمرکزتر است. فعال نگه داشتن گره‌ها نیازمند برق، سخت‌افزار و هزینه‌های نگهداری است، بنابراین این معیار را به راحتی نمی‌توان جعل یا دستکاری کرد. ترون در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۹ دقیقا ۱۱۲۴ گره داشته است. اتریوم با اختلاف زیاد دارای ۸۷۳۳ گره، بیشترین تعداد نود است.

۳- تعداد کاربران یا آدرس‌های  فعال اتریوم بیشتر از ترون است. ترون درمجموع ۲٫۲۶۳٫۳۳۹ اکانت و اتریوم حدود ۶۰ میلیون اکانت یا آدرس دارد. آدرس یا اکانت نزدیک‌ترین عنصر در شبکه بلاک چین به یک کاربر است. از اکانت‌ها برای معامله یا مراوده در بلاک چین استفاده می‌شود. آدرس‌های فعال معمولا نشانگر اکانت‌هایی هستند که عملیاتی خاص را در یک بازه‌ی زمانی مشخص انجام داده‌اند. البته باید توجه داشت که مجموع آدرس‌ها یا اکانت‌های ساخته‌شده به معنای مجموع تعداد کاربران نیست چون هر شخص به راحتی می‌تواند چند آدرس یا اکانت بسازد.

۴- جامعه توسعه‌دهندگان فعال اتریوم بیشتر از ترون است. یک شبکه‌ خوب صرفا با محتوایی که روی آن ساخته شده شناخته می‌شود و تنها توسعه‌دهندگان هستند که توانایی ایجاد محتوا را دارند. بدون وجود افرادی که قادر به ساخت و ساز روی این پلتفرم‌ها باشند، چیزی برای استفاده‌ی کاربران نخواهد بود. توسعه‌دهندگان فعال که به‌صورت ماهانه روی پروتکل اصلی کار می‌کنند در ترون ۲۵+ و در اتریوم ۹۹ است.

۵- کاربران فعال اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) در پلتفرم ترون بیشتر از اتریوم است. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز عملاً همان چیزی هستند که هر سه پلتفرم مذکور برای میزبانی از آن‌ها به وجود آمده‌اند. مقایسه کاربران فعال اتریوم ترون با توجه به اطلاعات روزانه در تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۹ گرفته شده بنابراین اگر منابع را در تاریخ دیگری بررسی کنید اطلاعات متفاوت خواهد بود. بنا بر این آمار کاربران فعال اتریوم ۱۱ هزار و کاربران فعال ترون ۷۰ هزار نفر است.

۶- حجم تراکنش‌های روزانه ترون به‌طور مثال در بازه زمانی ۷ مارس ۲۰۱۹ بیشتر از ۴ برابر اتریوم بوده است. حجم روزانه میزان پول یا ارزشی را در نظر می‌گیرد که در هر روز جابجا می‌شود. این مؤلفه می‌تواند معیاری برای اندازه‌گیری فعالیت یا تراکنش‌ها باشد، اما درعین‌حال ارزش مالی هم دارد. حجم روزانه ممکن است به خاطر جابجایی یا استفاده از مبالغ بالاتری از ارزش افزایش پیدا کند. مقایسه این معیار کار سختی است. بر اساس اطلاعات Dapp.Review، در تاریخ ۲۷ مارس ۲۰۱۹، حجم روزانه ترون ۱۸.۵ میلیون دلار ولی این رقم در اتریوم حدود ۴ میلیون دلار بوده است.

منابع:

www.tron.network

www.isignal.ir

www.xblockchain.me

www.arzdigital.com

The post ترون (‏Tron) و ارز دیجیتال ترون‌ایکس (TRX) appeared first on مجموعه آی تی عصرمجازی.

درباره نویسنده: مینا فرهمند

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.