آنچه که در مورد اینترنت اشیاء باید بدانید

 

اینترنت اشیاء چیست و چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیاء چیست و چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیاء به‌اختصار آی‌اوتی (به انگلیسی: IoT مخفف Internet of Things ) یکی از جدیدترین مباحث درزمینهٔ نوآوری و تکنولوژی است. اینترنت اشیاء (IoT) به‌طورکلی به فناوری اطلاق می‌شود که در آن تمام اشیاء و وسایل اطراف ما به شبکه‌ی اینترنت و یا اینترانت (شبکه‌ی محلی) متصل شده‌اند و می‌توانند از طریق آن برای هم داده ارسال کرده و باهم در ارتباط باشند، در ضمن به‌راحتی و از طریق اپلیکیشن‌های خاصی توسط انسان‌ها قابل‌کنترل هستند. در حقیقت اینترنت اشیاء یا IoT، سیستمی به‌هم‌پیوسته از تجهیزات رایانه‌ای، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء، حیوانات یا افرادی است که با شناسه‌های منحصربه‌فرد (UID) هویت یافته‌اند و از قابلیت انتقال داده‌ها روی یک شبکه، بدون نیاز به تعامل انسان-با-انسان یا انسان-با-رایانه برخوردار هستند.

اتحادیه بین‌المللی مخابرات، اینترنت اشیاء را «زیرساختی جهانی برای جامعه اطلاعاتی که بر اساس فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی دارای قابلیت تعامل‌پذیری از قبل موجود و رو به رشد از طریق اتصال (فیزیکی و مجازی) اشیاء، خدمات پیشرفته‌ای را ممکن می‌سازد» تعریف کرده ‌است. به عبارت ساده‌تر، اينترنت اشياء ميلياردها دستگاهی را که قابلیت اتصال به اینترنت دارند و در تعامل با یکدیگر به جمع‌آوری، پردازش و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات می‌پردازند، شامل می‌شود.

«شیء» در عبارت اینترنت چیزها، می‌تواند به طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها مانند ایمپلنت نظارت بر قلب، فرستنده زیست‌تراشه در حیوانات مزرعه، حلزون‌های الکتریکی در آب‌های ساحلی، سنسور خودروها، دستگاه‌های تجزیه‌وتحلیل DNA  برای نظارت بر محیط‌زیست/ مواد غذایی/ پاتوژن یا دستگاه‌های عملیات میدانی که به آتش‌نشانان در عملیات جستجو و نجات کمک می‌کند یا هر شیء طبیعی یا ساخت انسان دیگر که می‌تواند با اختصاص یک آدرس IP داده‌ها را روی یک شبکه انتقال دهد، اطلاق شود.

اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم، اینترنت اشیاء به مفهوم پایه‌ای اتصال تمام دستگاه‌ها با یک کلید روشن و خاموش به اینترنت و نیز به یکدیگر اشاره می‌کند، از تلفن‌های شخصی و دستگاه‌های قهوه ساز و چای‌ساز گرفته تا ماشین‌های ظرف‌شویی، هدفون‌ها، روشنایی‌ها و ابزارهای پوشیدنی و تقریباً هر چیزی که فکرش را بکنید. اینترنت اشیاء، درواقع مفهوم بسیار ساده‌ای است و معنای آن این است که «همه‌چیز در جهان به اینترنت متصل شود».

کاربردهای اینترنت اشیاء (IoT)

بدون شک، قدرت اصلی اینترنت اشیاء تأثیر بالایی است که در جنبه‌های مختلف زندگی روزمره و رفتار کاربران بالقوه می‌تواند داشته باشد. از دیدگاه یک کاربر، کاربردهای IoT در هر دو زمینه کسب‌وکار وزندگی شخصی قابل‌مشاهده خواهد بود.
درزمینهٔ کاربردهای روزمره و شخصی، راحتی در سبک زندگی، سلامت، یادگیری پیشرفته، سرگرمی، کاهش هزینه‌های انرژی تنها برخی از سناریوهای کاربردی ممکن است که پارادایم جدید نقش مهمی در آینده‌ای نزدیک دارد. به‌طور مشابه، از منظر کاربران کسب‌وکار، تسهیل مواردی نظیر اتوماسیون و تولید صنعتی، تدارکات، مدیریت کسب‌وکار / فرآیند، کاربردهای پزشکی، حوزه سلامت، امنیت و حمل‌ونقل هوشمند مردم و کالاها قابل‌مشاهده است.

نمونه‌هایی از به‌کارگیری اینترنت اشیاء در زندگی روزمره

می‌توان از IoT در مقوله‌های بسیار زیادی استفاده کرد که ما در اینجا نمونه‌هایی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

سلامت هوشمند: هم‌اکنون بسیاری از مردم IoT های پوشیدنی برای نظارت بر ورزش، خواب و دیگر عادات سلامتی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های پایش بیمار، سوابق الکترونیکی و سایر لوازم جانبی در بیمارستان مانند سنسورهایی که میزان دما و رطوبت را به‌صورت خودکار تنظیم می‌کنند از دیگر کاربردهای اینترنت اشیاء هستند.
خودروهای هوشمند: به‌عنوان یک نمونه، سنسوری که میزان باد تایرهای ماشین را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل به راننده اطلاع می‌دهد.
خانه‌های هوشمند: برخی از کاربردهای اینترنت اشیاء در خانه‌ها به شرح زیر است:
مدیریت انرژی: ترموستات‌ها و حس‌گرهایی که رفتارها را بررسی و بهترین دما را برای خانه‌ها فراهم می‌کنند.
امنیت و ایمنی: جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از دوربین‌ و حس‌گرها، آنالیز داده و هشدار به کاربر در مواقعی که نیاز است.
انجام امور خانه: لوازم برقی هوشمند می‌توانند به‌طور مستقل (بدون دخالت انسان) عمل کنند تا کارهایی مانند درست کردن قهوه، خورد کردن غذا، جاروبرقی کشیدن را به‌صورت خودکار و بر اساس آنالیز رفتارهای انسانی انجام دهند.
شهر هوشمند: کنترل ترافیک، روشنایی سطح شهر، مدیریت جای پارک خودروها، آبیاری هوشمند فضای سبز و… همه و همه می‌توانند ایده‌هایی برای ایجاد یک شهر هوشمند باشند.
سیستم‌های امنیتی: بررسی خودکار درب‌های ورودی و دوربین‌های مداربسته و اطلاع‌رسانی در خصوص بروز مشکل.

 

مزایای اینترنت اشیاء برای سازمان‌ها و کسب‌وکارهااینترنت اشیاء چیست و چه کاربردی دارد؟

به کمک IoT، سازمان‌ها می‌توانند:
*. بر فرایندهای کلی کسب‌وکار خود نظارت کنند.
*. تجربه‌ی مشتری را بهبود بخشند.
*. در وقت و پول صرفه‌جویی کنند.
*. بهره‌وری کارکنان را افزایش دهند.
*. مدل‌های کسب‌وکار را ادغام و هماهنگ کنند.
*. تصمیم‌های کسب‌وکاری بهتری اتخاذ کنند.
*. و درنهایت درآمد بیشتری کسب کنند.

اینترنت اشیاء، شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا رویکرد‌های خود را نسبت به کسب‌وکار، صنعت و بازارشان بازنگری کنند و با بهره‌مندی از ابزارهایی مؤثر، راهبردهای کسب‌وکارشان را بهبود بخشند.

IoT  چگونه کار می‌کند؟

به‌طور خلاصه،IoT در ۳ مرحله به شرح زیر عمل می‌کند:
۱-  جمع‌آوری داده‌ها از طریق سخت‌افزارهایی از قبیل سنسور که بر روی دستگاه‌ها نصب می‌شوند؛
بنا بر نوع دستگاه و نوع داده‌هایی که مدنظر ما خواهد بود، می‌توان از یک سنسور تا چندین سنسور را برای جمع‌آوری اطلاعات گوناگون به کار گرفت.
۲-  به اشتراک‌گذاری و نگهداری داده‌های جمع‌آوری‌شده در یک فضای ابری؛
ابزار جمع‌آوری اطلاعات عموماً از طریق اینترنت، بلوتوث، Wi-Fi و… به فضای ابری متصل می‌باشند.
۳- تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افزار و قرار دادن نتایج در اختیار کاربران؛
این تجزیه‌وتحلیل می‌تواند چیزی بسیار ساده مانند کنترل و خوانش درجه حرارت ثبت‌شده روی دستگاه‌ها باشد و یا می‌تواند فرآیندی پیچیده، مانند شناسایی اشیاء با استفاده از بینایی کامپیوتر در فیلم باشد.
به‌طورکلی، اگر بخواهیم IoT را بررسی کنیم مطمئناً به ایده‌های خلاقانه‌ی بسیار زیادی خواهیم رسید، ازآنجایی‌که اینترنت اشیاء یک مقوله‌ی نسبتاً جدید و به‌روز در حوزه‌ی تکنولوژی است، کشورها به‌سرعت در حال کار کردن روی آن بوده و کشور ما نیز در صورت توجه به این حوزه می‌تواند به‌راحتی در آن پیشرفت کند.

اینترنت اشیاء چیست و چه کاربردی دارد؟

The post آنچه که در مورد اینترنت اشیاء باید بدانید appeared first on مجموعه آی تی عصرمجازی.

درباره نویسنده: لیلا شکیبا

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.